Onnistunut brändiprojekti: 4 tunnusmerkkiä
Mitä kauempana markkinoinnista ihminen työtään tekee, sitä suuremmalla riskillä brändityö kuulostaa logon ja verkkosivukuvituksen kanssa puuhastelulta.
Jos brändikehitystä tehdään oikein, se on yritykselle kuitenkin varsinaista superfoodia, jonka tulokset on helppo nähdä miltei minkä tahansa roolin päivittäisessä tekemisessä. Alla on joitakin esimerkkejä toimivan brändin ilmenemismuodoista.
Myynnille päätyy parempia liidejä
Brändi ei ole paremmuuden väittämistä, vaan tulosten lupaamista ja päivittäistä lupauksen lunastamista. Kun lupaus on rakennettu oikein ja näyttää nimenomaan yritykseltä itseltään, potentiaalisten asiakkaiden on helpompi ymmärtää missä tilanteissa teihin kannattaa ottaa yhteyttä (ja ehdottomasti myös, missä tilanteissa todennäköisesti ei kannata).
Lue luovan johtajamme Pasin näkemys aiheesta
Koko markkinaa palveleva yritys ei lopulta palvele ketään niin hyvin, että tekemisen taso sitouttaisi asiakkaita, ja kilpakosijoita riittää joka alalla. Epäselvää kohderyhmää palveleva yritys syö todennäköisesti myös katteita omasta kärrystään, kun arvon sijaan myydään hintaa.
Maailman parhaita on monenlaisia, asiakas (tai liiketoimintakumppani) etsii itselleen juuri tässä hetkessä parasta vaihtoehtoa. Kun itse tiedät kenelle sellainen voit olla, voit keskittyä palvelemaan tätä kohderyhmää kaikella tekemiselläsi.
Parempia liidejä tuottavasta viestistä saa skaalattua lisää myyntiä tuottavan viestin, kun sen ulosantia vahvistaa maksamalla lisänäkyvyydestä asiakkaasi seuraamissa kanavissa!
Teille haetaan töihin oikeista syistä
Varsinkin nuoremmat työnhakijat etsivät rooleja, joissa he pääsevät tuottamaan omien arvojensa mukaisia tuloksia. Tältäkin osin, Employer Branding ja Branding ovat lopulta samaa viestiä, tarvittaessa hieman eri kulmalla.
Kertomalla selkeästi siitä, millä mittareilla asiakkaillenne toteutuva arvo määrittyy, autat työnhakijoita ennakoimaan onnistumiseensa vaikuttavia tekijöitä myös varsinaisen ilmoitetun tehtäväkuvan ulkopuolelta.
Kun ja jos molempia ei voi saada samaan hattuun, palkkaatteko mieluummin parhaita toimialueosaajia vai parhaiten teidän toimituskykyänne tukevia toimialueosaajia?
Brändi tukee tekemistä
Hyvä tekeminen tukee brändiä, mutta hyvä brändi myös tukee tekemistä.
Usein uuden asiakkaan ensimmäinen kontakti on myyjä, ja kaupan jälkeen varsinainen toteutus tapahtuu Asiantuntijoiden toimesta. Laskutusasiat ja muut taustaprosessit ovat jo verrattain pienissäkin yrityksissä vielä eri henkilöiden takana.
Yhteisesti omaksuttu asiakaslupaus toteutuu palvelumuotoilun eli asiakaskokemuksen suunnittelun kautta kaikissa asiakaskohtaamisissa, ensimmäisestä viimeiseen.
Yksilön valtuuksien rajoissa, kun ongelmia ratkoessa voidaan tehdä päätöksiä vastaamalla yksinkertaiseen kysymykseen ”Valitsemalla näin, lunastanko antamaamme lupausta?”, toiminnasta on mahdollista tehdä ketterää.
Toimintakulttuurinne voi hyvin
Varsinkin henkilötyötä myydessä, kasvu onnistuu parhaiten kun asiakkaalle voidaan jo myyntiprosessin alkupäässä sekä antaa realistisia lupauksia tuloksista että kuvata lunastuksen edellytykset molemminpuolisen tekemisen laadun osalta. Tällöin kanssakäyminen toimittajan ja asiakkaan välillä pysyy todennäköisimmin terveellä tolalla ja onnistumisia koetaan enemmän.
”Mulkkujen kanssa ei tehdä päivääkään töitä”, Mato Valtosen sanoin.
Kun terveen myynnin kulttuuriin lisätään ketterän päätöksenteon edellyttämä luottamuksen kulttuuri, ollaan jo melko hyvällä tolalla. Vahinkoja tulee aina, kaikkea ei voi ennakoida, ja ongelmatilanteissa voidaan aina palata pienimpään yhteiseen nimittäjään – lupaukseen ja sen lunastamiseen.
Yksinkertaisista, yhdenmukaisista lähtökohdista on hyvä ponnistaa pidemmälle.
Terveen kulttuurin huoltaminen ja päivittäminen on merkittävästi helpompaa kuin epäterveen kulttuurin hoitaminen ja parantaminen.