Lupaus brändinrakentajana
“Suutarin lapsi sai kengät, kun varasti kaverilta” eli kiitos Liikkeenjohdon Asiantuntijakeskus LAK tästä haastattelusta, jonka omimme myös tänne Drumsö Brand Machinen sivuille. Haastattelussa siis luova johtajamme Pasi Turkka.
Kerro vähän taustastasi!
”Olen kerännyt kokemusta reilut 30 vuotta brändien maailmassa, olen ollut suunnittelijana mainostoimistoissa ja nyt jo toistakymmentä vuotta itsenäisenä brändikonsulttina. Matkalle mahtuu Suomen johtavia mainostoimistoja ja asiakaskuntaa maan suurimmista yrityksistä start-uppeihin. Liityin mukaan LAK-verkostoon syksyllä 2017, koska tunnistin selkeästi sen tarpeen, jolla suomalaisten pk-yritysten menestykseen saadaan uutta vauhtia. Monessa tapauksessa tuote tai palvelu on maailmanluokkaa, mutta sen ydinviestiä ei saada kaupallistettua. Liian usein jäädään divaritasolle, vaikka eväitä olisi Mestareiden Liigaan.”
Miten määrittelet brändin?
“Brändisi on se, mitä sinusta sanotaan, kun et ole huoneessa” – näin tiivisti Amazonin perustaja Jeff Bezos hienosti asian ja uskon siihen itsekin vahvasti. ”Brändi jakaantuu kahteen osaan; imagoon ja maineeseen. Ensin mainittu perustuu mielikuviin ja voidaan keinotekoisesti rakentaa esim. mainonnan avulla, mutta maine perustuu kokemukseen ja on siksi aina totta. Näiden summa on tunnettuus – jota ilman ei ole brändiä- ja joka taas määrittää sen, miten arvokas brändimme on. Tai ei ole.”
Mikä on oma filosofiasi?
”Filosofiamme brändiarvon & tunnettuuden kasvattamiseen lähtee lupaus -ajattelusta. Lupaus kaivetaan esiin yrityksen ytimestä, sen ainutlaatuisuudesta, sen omille asiakkailleen tuottamasta arvosta. Tietenkin tätä edeltää tutustuminen brändin tahtotilaan, tavoitepositioon jne. Olennaista on asiakaslähtöisyys, pitää muistaa, että tämän päivän brändi ei väitä, eikä uhoa, vaan lupaa ja lunastaa. Lupauksen tulee luonnollisestikin olla totta ja lunastettavissa yhä uudelleen ja uudelleen. Vain siten siitä voi muodostua ainutlaatuinen kilpailuetu, erilaistava tekijä, brändin tärkein rakennuspalikka.”
Miksi brändin rakentaminen ja ylläpito on tärkeää?
”Koska näin synnytämme yritykselle uutta arvoa; jotta hinta ei olisi ainoa kilpailukeino, jotta pärjäisimme paremmin, viestisimme yhtenäisemmin, kasvaisimme, kannattaisimme ja voisimme paremmin. Tulevaisuudessakin. Jokaisella yrityksellä on se jokin, joka erottaa sen kilpailijoistaan. Se jokin, jossa yritys on ainutlaatuinen, omanlainen, parempi kuin kukaan muu. Lupaukseen voi kiteytyä brändin arvomaailma, tapa toimia, visio & missio tms. Olennaista, että se puhuttelee brändin asiakkaiota, herättää heidän kiinnostuksen ja nostaa esiin asiakkaalle tuotettavan arvon. Näin syntynyt lupaus muodostaa brändin kivikovan ytimen, kaikki muu rakentuu sen ympärille.”
Hurmaa yleisösi viestilläsi!
Kun lupaus on löytänyt muotonsa, se tarvitsee yleisöä. Se pitää saatella kohdeyleisön silmiin tavalla, joka puhuttelee heitä, herättää heidän mielenkiinnon. Tätä vaihetta kutsumme hurmaukseksi. Deittailusta tuttu raaka peli; ei tule toisia treffejä, jos ekoilla ei kipinät sinkoile ja sydämessä läikähdä. Oikea yleisö löytyy taas huolellisella kohderyhmäsuunnittelulla, oikeilla kanavavalinnoilla sekä ytimekkäällä viestillä.
Brändi sitouttaa myös nykyiset asiakkaasi
Ajattelussamme on olennaista myös se, ettemme usko brändityöhön vain uusasiakashankinta mielessä, vaan näemme sen paljon laajempana ja tärkeämpänä. Sitouttavana tekijänä, asiakaskokemuksen vahvistajana, uskon luojana.
Miten brändistrategia käytännössä syntyy?
Ensin tutustutaan. Kysytään ja kuunnellaan, haastetaankin ja kyseenalaistetaan, tutustutaan. Mieluusti tutkitaan myös hiukan, koska (johdon) uskomukset ja todellisuus vain harvoin osuvat ihan yksi yhteen. Käytössämme on haastattelujen lisäksi hyvä työkalupakki erilaisia tutkimuksia, joilla yrityksen vahvuudet ja kipupisteet taatusti löytyvät. Parempi katsoa kuin katua. Eikä siinä ole mitään pahaa, saati epänormaalia. Maksaa vähän, mutta on aina satsausta arvokkaampaa.
Brändi on yhteinen juttumme!
Olennaisin juttu kysymisessä piilee kuitenkin siinä, että näin osallistamme tärkeimmät kohderyhmämme; oman jengin, avainasiakkaat tai muut tärkeät sidosryhmät. Samalla synnytämme odotuksia tulevaan, valamme pohjaa innostukselle ja mikä parasta, viestimme arvostusta, joka on tärkeä osa isoa kuvaa.
Nimittäin aina, kun synnytetään odotuksia, ollaan isojen asioiden äärellä, odotukset kun sittemmin ylittää, tapahtuu ”se kaikkein kaunein asia brändäämisessä”: sitoutuminen.
Siinäpä se pähkinänkuoressa.
Kiitos kommenteistasi Pasi!
Alkuperäinen kirjoitus löytyy täältä