5 tapaa mokata brändiuudistus

Miksi monien brändiuudistusten arvo jää pyörimään nollan huiteille?

Pasi “The Grand Brand Man” Turkka kertoi haastattelussa näkemyksiään brändistä, ja brändiuudistuksen merkityksestä yrityksen kasvun mahdollistajana ja varmistajana.

Alla on tiivistelmä myyntimiehen näkökulmasta.

Brändiuudistus onnistuu oikeiden kysymysten kautta

Markkinointi = “Arts and crafts party planners”

Karikatyyrikuvaus Marketing Book Podcastin juontaja Douglas Burdettilta. 90-luvulle jumiutuneissa organisaatioissa myös realistinen tulkinta muiden markkinointifunktion omasta brändistä.

Brändi ei ole sama kuin logo, värimaailma, slogan tai edes verkkosivut täynnä silmäkarkkia.

Nekin ovat osa yrityksen imagoa, mutta esimerkiksi verkkosivuja selatessa suurin ilo silmille on helposti löydettävä arvo, jota lähteä tavoittelemaan. Kun kävijälle on helppoa löytää apua akuuttiin haasteeseensa, sivusto täyttää tärkeimmän tavoitteensa.

Brändi on rakennettu myytävän ratkaisun ympärille

Toimialoja, joilla yksi toimija pystyy määrittämään itsensä ainoaksi johtavaksi vaihtoehdoksi on todella harvassa.

Esimerkiksi analytiikka-alustoja markkinoitaessa yksi on helpoin ottaa käyttöön Microsoft-ympäristössä, toinen on suunniteltu palvelemaan mahdollisimman suuria käyttäjämääriä ja kolmas tekee maailman kauneimmat piirakkadiagrammit.

Johtava toimittaja on alasta riippumatta niin hyhmäinen termi, että kuka tahansa voi käyttää termiä. Vertailevien raporttien nelikentät sikseen: Jos asiakkaasi on valinnut ratkaisusi, olet jollekin johtava toimittaja – mutta kilpailijasi voivat päätellä itsestään aivan samoin.

Brand Machinella tästä käytetään termiä väittäminen, koska parhauden huutaminen muiden joukossa ei millään tapaa auta asiakasta kuvittelemaan yhteistyölle vaihtoehdoista erottuvaa, konkreettista lopputulosta.

Väittämisen sijaan, me autamme asiakkaitamme tiivistämään Lupauksen, joka vastaa heidän erityistä kykyään auttaa omien asiakkaidensa maailmaa entistä paremmaksi. Tämä lupaus toimii selkärankana kaikelle myöhemmin tulevalle brändityölle, verkkosivusuunnittelusta vaikka entistä ketterämmän toimitusketjun suunnitteluun asti, ja auttaa asiakastasi ymmärtämään ne mahdollisuudet, joita yhdessä voitte toteuttaa.

Jos brändisi ei auta asiakastasi ymmärtämään arvoasi, sillä ei ole arvoa.

Brändin rakennukseen ei osallistu ketään keskustoimiston ulkopuolelta

Edelliseen kohtaan viitaten, kysy edes asiakkailtasi: Mitä me tehdään tosi hyvin, ja mikä kokonaisuudessa jättää kylmäksi? Mikäli mahdollista, kysy kumppaneiltannekin!

Kotipesästä katsoen kaikki oma tekeminen näyttää arvokkaalta, koska itseään on aina helpointa huijata.

Jos brändisi ei vastaa aitoa toimituskykyäsi, se voi pahimmillaan jopa syödä arvoasi asiakkaan silmissä.

Brändi ei ole yhtenevä kaikissa kohtaamispisteissä

Tästä puhutaan usein palvelumuotoiluna: Lainaa asiakkaasi kenkiä ja kävele polku läpi. Sitten siivoa polulta kaikki mahdolliset kompastuskivet!

Muistitko osallistaa myös omia tekijöitäsi brändiä viilatessasi? Niitä, jotka tuottavat yrityksesi tuloksen toimimalla välittömästi asiakkaidesi kanssa?

Moni unohtaa kysyä omista riveistä, mikä juuri omassa organisaatiossa kiehtoo ja jurppii.

Jos uusi brändi ei tunnu tekijöistä omalta, heille on henkisesti määrättömän paljon helpompaa olla muuttamatta mitään ja odottaa seuraavaa versiota. Tekemisen kulttuurin tulee vastata haluttua imagoa, sillä kokemukset luovat merkittävän osan brändistä – sellaisena kuin se toteutuu.

Jos suunnittelemanne brändi ei vastaa ihmisten kokemusta tekemisestänne, se ei oikeasti ole brändinne.

Investointi riittää brändin rakentamiseen, muttei julkaisuun

Turkasen tyytyväisiä asiakkaita ja brändi viilattu heidän avullaan seksikkääksi kuin ilves havumetsässä, mutta rahat loppuivat ennenkuin brändille saatiin rakennettua minkäänlaista yleisöä? Yleinen haaste varsinkin pk-yrityksissä.

Luova suorite on helppo myydä ja ostaa, mutta erinomaisesti onnistuessaankin tuo vain puoli onnistumista. Ja koska onnistuminen lopulta vain on tai ei ole, puolikas onnistuminen ei ole onnistuminen ollenkaan.

Jos vahvastakaan brändistäsi ei kukaan kuule, se ei houkuta yhtään uutta ostajaa.

‘Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.’

Jeff Bezosin tavoin, mekin uskomme brändisi olevan aidoimmillaan silloin, kun et itse ole mukana keskustelussa. Se, vastaako brändi tuolloin tavoitettasi, on paljolti omasta tekemisestäsi kiinni.

No alt text provided for this image

Jos haluat varmistaa, että teistä puhutaan asioiden oikeilla nimillä, tarjoan ensimmäisen kahvin, ja sen aikana saadut ideat, meidän piikkiin.

Kun hyvältä vaikuttaa, suunnitellaan yhdessä isompia asioita!